poniedziałek, 14 maja 2018

Charlotte McLeod ...a Polska roku 1953




Głośne wydarzenia związane z polskimi pilotami z 1953 roku, którzy postanowili opuścić kraj kierując się w stronę Bornholmu, wiążą się z krótkim pobytem na tej wyspie, na zaproszenie znajomej, Charlotte McLeod, jednej z pierwszych transseksualnych kobiet które korygowały płeć po II w. św. Pojawiła się w 1953 roku w Danii, przekonana że uzyska tam to, co udało się Christine Jorgensen. Zmiany w prawie przyczyniły się do tego, że nie zdążyła na określone potraktowanie jej. U niekompetentnego chirurga przeszła orchidektomię. Szybko wylądowała w szpitalu, gdzie ratowano jej życie, jednocześnie godząc się na kolejne zabiegi (usunięcie prącia, korekty przy cewce moczowej). Pobyt w Danii przedłużał się. Aby zabić czas, ląduje m.in. na krótko na Bornholmie. Nie wykazuje się szczególnym obyciem w tym co dzieje się na świecie, stąd wydarzenia z polskimi pilotami, wiąże z ZSRR.

Poruszenie związane z lądowaniem Polaków, związane było z działaniem na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa – stąd legitymowano wielu ludzi. Charlotte McLeod dysponowała paszportem w którym widniały jej męskie dane osobowe – przez krótki czas, traktowana była jako podejrzana, próbując rozstrzygnąć w jaki sposób do niej podejść.






Jej krótka, dość ogólnikowa wypowiedź na ten temat dostępna jest tutaj (jako PDF, fragment na str. 23): 



Rozmowę z Charlotte McLeod przeprowadziła Susan Stryker w 2002 roku. Chodzi o ten fragment (cytat ze źródła):



SS:

  Now, also earlier you said that you were out on a Danish island?

CM:

  No.

SS:

  Was that about the same time?  Or is that a little later?

CM:

  No, I have forgotten where that came from.  But I was called out there, the first Mig that ever crashed where the allies could examine it, was on the island Bonholm, which was closer to Russia and I was visiting a girl that, well, lives in this place. Her parents were survivors. And the ferry and that ferry service.  And she invited me over for the weekend.  But that darned Mig came down.  Well, honey, we were invaded. I never saw so many Russian troops. Microscopic was their examination of all of our papers and when it was found that my passport didn’t match, I think they thought that they had found the master spy.

SS:

  You said that the Russians came onto the island?

CM:

  The Russians, yes. To protect that blasted Mig.  Our troops were there. The British. But mainly the Russians tried to keep anyone from examining the thing.

SS:

  So you said that they thought that you were a spy?  Who, the Russians thought you were a spy?

CM:

  The Russians. I had a terrible time explaining to them why I was there in my attire. And my passport was that of a man.

SS:

  So this was before you were required to leave Denmark, and before your surgery?

CM:

  I have forgotten where that came in.

SS:

  But you still had a male passport with the name Charles on it?

CM:

  And I didn’t match the passport. And with the language barrier it was terrible to convince them.

SS:

  What did you finally tell them?

CM:

  They finally believed me.  Someone had enough sense.  I think they were ready to ship me off to the Kremlin. And someone decided that my story w as true and they let me go back to Copenhagen.  I thought, well, I’ll never leave that place again. 




 Charlotte McLeod z ojcem



3 marca 1953 roku, pilot Franciszek Jarecki (1931 – 2010) wykorzystał okazję, i pilotując MiGa 15 (w polskiej nomenklaturze SB Lim-2) wylądował na wyspie Bornholm (start ze Słupska, lądowanie na lotnisku polowym w Rønne). Zostaje internowany, a nowy samolot który pilotował dokładnie zbadany przez Duńczyków i przybyłych Amerykanów. Wydarzenie to odbiło się głośnym echem na zachodzie. Trzeba pamiętać przy tym, że 5 marca zmarł J. Stalin.

Ponad dwa miesiące później (20 maj), inny pilot Zdzisław Jaźwiński, zdecydował się na podobny manewr, wykorzystując fakt że szkolił się w rejonie Bałtyku (jednostka z Malborka).

Jako trzeci, zarazem ostatni, MiG-a wykorzystał do ucieczki na Bornholm Zygmunt Gościniak we wrześniu 1956 roku.

Piloci otrzymali azyl polityczny w USA, i obywatelstwo.

 Franciszek Jarecki






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz